Τα βραβεία Θεάτρου που δόθηκαν χθες αναλυτικά

Τα βραβεία Θεάτρου που δόθηκαν χθες αναλυτικά

Διάβασε και το σκεπτικό για την κάθε βράβευση ξεχωριστά

Τα βραβεία Θεάτρου που δόθηκαν χθες αναλυτικά
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που μας έστειλε ο ΘΟΚ

Πραγματοποιήθηκε λοιπόν στο Θέατρο ΘΟΚ, χθες το βράδυ, 27 Μαρτίου 2017, στην παρουσία του Προέδρου Αναστασιάδη, η τελετή απονομής των Βραβείων Θεάτρου Κύπρου για τη θεατρική περίοδο 2015-2016.

Το concept και η σκηνοθεσία της τελετής απονομής έφεραν την υπογραφή του διακεκριμένου καλλιτέχνη Φωκά Ευαγγελινού και η παρουσίαση της τελετής, του ηθοποιού Αχιλλέα Γραμματικόπουλου.

Συμμετείχαν οι ηθοποιοί και χορευτές (με αλφαβητική σειρά): Χρυσή Ανδρέου, Μαρύλια Γιαλλουρίδου, Βασιλική Διαλυνά, Χρυστάλλα Καλλένου, Παντελίτσα Λοΐζου, Χρίστος Μάος, Αντώνης Παπαμιχαήλ, Μάνος Πετράκης, Κωνσταντίνος Τσιάκκας, Αντωνία Χαραλάμπους Μάριος Χαραλάμπους, Δημήτρης Χαστζηπαύλου.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας απηύθυνε χαιρετισμό και απένειμε το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου στο Μιχάλη Χριστοδουλίδη.

Απονεμήθηκαν τα Βραβεία:

ΒΡΑΒΕΙΟ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ Κώστας Μαννούρης για τη θεατρική συγγραφή του έργου Της οικίας ημών εμπιπραμένης, παραγωγή Πολυχώρος ΚΑΤ’ΟΙΚΟΝ Το Βραβείο Θεατρικής Συγγραφής απένειμε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Καθηγητής Κωνσταντίνος Χριστοφίδης

Σκεπτικό Βράβευσης Η γραφή του Κώστα Μαννούρη υπόσχεται πολλά για το μέλλον. Το έργο του έβαλε το θεατή σε ένα συναισθηματικό παιχνίδι μνήμης και νοσταλγίας, χιούμορ και σαρκασμού, έκπληξης και ταύτισης. Σύγχρονη γραφή, με στέρεα δομημένο λόγο σε ένα περιβάλλον σύζευξης δράματος και κωμωδίας, λυρισμού και ωμότητας. Ο Κώστας Μαννούρης βύθισε το θεατή στη μνήμη, πραγματεύτηκε την απώλεια και το ανεκπλήρωτο μέσα από τρεις απολαυστικές ηρωίδες, γεμάτες συναισθηματικές εξάρσεις εγκλωβισμένες μέσα σε ένα σπίτι το οποίο τελικά είναι φτιαγμένο από μπετόν και σίδερα ή από αναμνήσεις και ιστορίες;

ΒΡΑΒΕΙΟ ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΑΣ Εύα Καλομοίρη για τη χορογραφία της παράστασης Πλούτος, παραγωγή Θεατρική Ομάδα Φτωχολογιά Το Βραβείο Χορογραφίας απένειμε η Χορογράφος/Performance Artist Λία Χαράκη

Σκεπτικό Βράβευσης Η Εύα Καλομοίρη δεν αναζήτησε προκατασκευασμένες αναπαραστάσεις της κατά Αριστοφάνη λαϊκότητας στις πρόσφορες δεξαμενές είτε της υψηλής, είτε της μαζικής κουλτούρας. Αντίθετα, και ακριβώς στο πνεύμα της γενικότερης σκηνοθετικής σύλληψης, διαμόρφωσε την χορογραφική της πρόταση βάζοντας στο επίκεντρο το σώμα και τις εκφραστικές δυνατότητες του κάθε ηθοποιού ξεχωριστά, πάντα σε συμφωνία με τις ανάγκες του ρόλου του. Το κινησιολογικό αποτέλεσμα, μέσα στην πρωτοφανή του απλότητα, ήταν νοηματικά σαφές και αλησμόνητα μεθεκτικό.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΦΩΤΙΣΜΩΝ Βασίλης Πετεινάρης για τους φωτισμούς της παράστασης Πέτρες στις τσέπες του, παραγωγή On Stage Theatre

Σκεπτικό Bράβευσης Ο Βασίλης Πετινάρης αποφεύγοντας τις επιτηδεύσεις και τα φωτιστικά εφέ κατόρθωσε με απόλυτη επιτυχία να μεταφέρει τον θεατή στο κλίμα και τον ρυθμό μίας απαιτητικής παράστασης, με συνεχείς εναλλαγές στον χώρο και το χρόνο, με δύο ηθοποιούς να υποδύονται 16 διαφορετικούς ρόλους μέσα από ένα συνεχές γαϊτανάκι μεταβολών. Ο φωτιστικός σχεδιασμός συνέβαλε στην επιτυχή απόδοση της δραματουργικής γραμμής του έργου και στη δημιουργία αλλεπάλληλων φανταστικών σκηνογραφικών σημείων που ταξίδεψαν το κοινό σε ένα παζλ από χώρους, τοπία και στιγμές.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑΣ Γιώργος Γιάννου για το σκηνικό της παράστασης Νίτσα, παραγωγή Fresh Target Theatre Ensemble/Στάγδην Βραδέως

Το Βραβείο Σκηνογραφίας απένειμε ο Σκηνογράφος Στέφανος Αθηαινίτης

Σκεπτικό Βράβευσης Το βραβείο απονέμεται στον Γιώργο Γιάννου για την εργασία του στο θεατρικό έργο "Νίτσα". Η σκηνογραφική πρόταση κατάφερε με λιτό, λειτουργικό και ευρηματικό τρόπο να αναδείξει και να υπηρετήσει αποτελεσματικά, τις σύνθετες και πολυ-επίπεδες σκηνοθετικές απαιτήσεις της παράστασης.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ Έλενα Κατσούρη για τα κοστούμια της παράστασης Η κόρη μου η σοσιαλίστρια, παραγωγή ΘΟΚ Το Βραβείο Ενδυματολογίας απένειμε η Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού κα. Αίγλη Παντελάκη

Σκεπτικό Βράβευσης Με τα ευφάνταστα κοστούμια της η Έλενα Κατσούρη κατάφερε να ντύσει ένα πολυμελή θίασο αλλά επίσης να μεταφέρει το θεατή σε μια εποχή που δεν υπάρχει πια, τη δεκαετία του 60, έτσι όπως τη γνωρίσαμε μέσα από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο. Γέμισε τη σκηνή με ανάλαφρα και πολύχρωμα ρούχα που συνέβαλαν αποφασιστικά στο ευχάριστο κλίμα και την νοσταλγική ατμόσφαιρα της παράστασης ενώ ταυτόχρονα επέτρεπαν στους ηθοποιούς να κινηθούν με άνεση, ιδιαίτερα στις χορευτικές σκηνές.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου για την παραγωγή Εγώ, ο Πρίγκιπας Το Βραβείο Καλύτερης Παράστασης Παιδικού Έργου απένειμε το Μέλος της Κριτικής Επιτροπής Βραβείων Θεάτρου Κύπρου-Παιδικό/Νεανικό Έργο (2015-16) κ. Πέτρος Καρατζιάς

Σκεπτικό βράβευσης Η παράσταση «Εγώ, ο Πρίγκιπας» έδωσε μια αρκετά φρέσκια πρόταση όσον αφορά το παιδικό μιούζικαλ, επενδύοντας στην πολύ καλή μουσική και τις καλοδουλεμένες αποδόσεις της από τους συντελεστές της παράστασης. Ο πρίγκιπας των παραμυθιών ταλαντεύεται ανάμεσα στην φαντασία και στην πραγματικότητα, έχει τα δικά του προβλήματα, θέλει να τα μοιραστεί αλλά κανείς δεν τον καταλαβαίνει. Γι αυτό έρχεται στην δική μας σκληρή πραγματικότητα. Αλλά και εδώ συναντά πολλές δυσκολίες και δεν μπορεί να γίνει εύκολα αποδεκτός από την κοινωνία. Μέσα από την παράσταση αναδεικνύεται ότι η διαφορετικότητα δεν μπορεί να γίνει εύκολα αποδεκτή έστω και αν είσαι πρίγκιπας και ότι μόνο η δύναμη της αληθινής αγάπης μπορεί να μας κάνει να νιώσουμε την απόλυτη ευτυχία. Η ευτυχία βρίσκεται στις απλές, μικρές, καθημερινές στιγμές.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΝΕΑΝΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Θεατρική Ομάδα Σκηνή 8 για την παραγωγή Παραμύθι για δύο Το Βραβείο Καλύτερης Παράστασης Νεανικού Έργου απένειμε το Μέλος της Κριτικής Επιτροπής Βραβείων Θεάτρου Κύπρου-Παιδικό/Νεανικό Έργο (2015-16) κ. Πέτρος Καρατζιάς

Σκεπτικό βράβευσης Η παράσταση «Παραμύθι για δύο» προσεγγίζει τα ενδιαφέροντα των νέων και τους φέρνει σε επαφή με την θεατρική πράξη. Το έργο καταπιάνεται με τα σύγχρονα προβλήματα που απασχολούν τους εφήβους και θίγει θέματα που τους ενδιαφέρουν. Το λιτό και λειτουργικό σκηνικό, ο σωστός φωτισμός σε συνδυασμό με τη μουσική και οι αξιόλογες ερμηνείες των ηθοποιών, σύμφωνα με τη σκηνοθετική άποψη, μεταφέρουν το θεατή σε μια ονειρική ατμόσφαιρα και τον κάνουν κοινωνό του έργου δημιουργώντας του την επιθυμία να εμβαθύνει σ’ αυτό και να το παρακολουθήσει με αμείωτο ενδιαφέρον από την αρχή μέχρι το τέλος.

Στην παράσταση παρακολουθούμε την ιστορία του Γκίντεον και της Κίρστη που είναι οι ήρωες του έργου. Είναι μια γλυκιά και τρυφερή ιστορία που αναδεικνύει σύγχρονα και επίκαιρα προβλήματα, στερεότυπα και προκαταλήψεις, προβλήματα που απασχολούν και ταλαιπωρούν τους νέους όπως η αποξένωση, η μοναξιά, η αλλοτρίωση ανυπαρξία αξιών και προτύπων και η κατάρρευση θεσμών, ιδεών και ιδανικών. Οι δυο νέοι παρόλο που έχουν δει το σκληρό πρόσωπο της ζωής από πολύ νωρίς δεν παραδίδονται αλλά αντίθετα αγωνίζονται για το καλό, πλάθουν το δικό τους ‘παραμύθι’ και τελικά βγαίνουν νικητές με όπλο τους τη δύναμη της ΑΓΑΠΗΣ.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ Χαράλαμπος Γωγιός για τη μουσική της παράστασης Αντιγόνη, συμπαραγωγή Εθνικού Θεάτρου Ελλάδος-Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος- Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου

Σκεπτικό Βράβευσης Η μουσική του Χαράλαμπου Γωγιού με όχημα μία μικρή μπάντα πνευστών -κλαρινέτο, κόρνο, τρομπόνι και τους μουσικούς να βρίσκονται επί σκηνής- πότε μονοφωνικά και πότε αντιστικτικά, είχε ως κέντρο αναφοράς τη μελωδικότητα όπου γύρω της υφαίνεται αριστοτεχνικά ο πυκνός λόγος του Σοφοκλή και η ποιητική απόδοση του κειμένου από τον Δημήτρη Μαρωνίτη.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ Στέλα Φυρογένη για την ερμηνεία της στην παράσταση Sweet bird of youth, παραγωγή ΘΟΚ

Σκεπτικό Βράβευσης Η Στέλα Φυρογένη έδωσε μια συγκλονιστική ερμηνεία στο ρόλο της Alexandra Del Lago, μιας άλλοτε διάσημης ηθοποιού η οποία αδυνατεί να συμφιλιωθεί με το πέρασμα του χρόνου και την αναπόφευκτη φθορά που αυτός επιφέρει. Μια τραγική φιγούρα, όπως όλες οι ηρωίδες του Tennessee Williams, η οποία μάταια επιχειρεί να δημιουργήσει ένα ψεύτικο κόσμο που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Η Φυρογένη πέτυχε να μεταφέρει στη σκηνή τον εύθραυστο ψυχισμό αλλά και τις ποικίλες συναισθηματικές μεταπτώσεις αυτής της γυναίκας χρησιμοποιώντας όλα τα εκφραστικά της μέσα και χωρίς να καταφεύγει σε αχρείαστες υπερβολές.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΑΝΔΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ Μάριος Μεττής για την ερμηνεία του στην παράσταση Χοντροί άντρες με φούστες, παραγωγή Θεατρική ομάδα Persona Το Βραβείο Ερμηνείας Ανδρικού Ρόλου απένειμε η Σκηνοθέτις κα. Μαγδαλένα Ζήρα

Σκεπτικό βράβευσης Ο Μάριος Μεττής απέδωσε μοναδικά ένα δύσκολο ρόλο σ’ ένα έργο που ακροβατεί ανάμεσα στο ρεαλισμό και το σουρεαλισμό, ανάμεσα στο δράμα και τη μαύρη κωμωδία. Κατάφερε να δώσει υπόσταση σε ένα χαρακτήρα που εύκολα μπορούσε να καταλήξει σε καρικατούρα χωρίς συναισθηματικό υπόβαθρο. Ελέγχοντας απόλυτα κάθε κίνηση του αλλά ακόμη και τις διακυμάνσεις τις φωνής του ο Μεττής έχτισε ένα αξέχαστο Bishop, ένα κωμικοτραγικό και αμφιλεγόμενο χαρακτήρα, ο οποίος στη διάρκεια του έργου εξελίσσεται σταδιακά από θύμα σε θύτη.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ Κώστας Σιλβέστρος για τη σκηνοθεσία του έργου Πλούτος, παραγωγή Θεατρική Ομάδα Φτωχολογιά Το Βραβείο Σκηνοθεσίας απένειμε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. ΘΟΚ Δρ Γιάννης Τουμαζής

Σκεπτικό βράβευσης Μπορεί ο Αριστοφάνης να γίνει ένας σύγχρονός μας; Σε αυτό το ολισθηρό ερώτημα, ο Κώστας Σιλβέστρος, στην πρώτη του σκηνοθεσία, έδωσε μια αισθητικά ολοκληρωμένη και απρόσμενα ευφορική απάντηση. Καθοδηγώντας μεθοδικά, σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, τους ταλαντούχους συνεργάτες του, έφτιαξε μια παράσταση-σταθμό για τη σκηνική ερμηνεία της αρχαίας κωμωδίας, ενώ, συγχρόνως, έκανε έμμεσα μια πολυσήμαντη δήλωση για την αξία και τη θέση των νέων δημιουργών του κυπριακού θεάτρου.

ΜΕΓΑΛΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟΥ Μιχάλης Χριστοδουλίδης Το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου απένειμε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης

Σκεπτικό Βράβευσης Με βαθύτατη γνώση και παιδεία της σύνθεσης, αλλά και της σύνθετης τέχνης του θεάτρου, με πρωτοτυπία και δεξιοτεχνία, με έμπνευση, σεμνότητα, και υψηλή αίσθηση της Ιστορικότητας της τέχνης, ο Μιχάλης Χριστοδουλίδης δημιουργεί ακατάπαυστα τις παρτιτούρες του, που συναρμολογούν τις πολλαπλές ποιότητες ενός μικρού, αλλά βαθύπλουτου σε πολιτιστικά κοιτάσματα, λαού. Ο Μιχάλης Χριστοδουλίδης, με βαθειές ρίζες, Ιωνικές και Σαλαμίνειες, ταξιδεύει με την Τέχνη του, την Κύπρο, σ’ ΟΛΟ τον Κόσμο του Μύθου, της Ιστορίας και της Πραγματικότητας.

Το 1963 φεύγει για να φοιτήσει στο Εθνικό Ωδείο Μουσικής στο Παρίσι, με παρότρυνση του μουσικού Γιάγκου Μιχαηλίδη, που είχε προβλέψει ότι ο Μιχάλης δεν θα γινόταν ποτέ ‘’έμπορος και πλούσιος’’, αλλά μουσικά... πάμπλουτος! Ο Μιχάλης πήρε το ‘’χρησμό’’ και τον... ‘’κακό’’ δρόμο για την Γαλλία, και έγινε δεκτός στο ‘’δύσκολο’’ αυτό Ωδείο με δασκάλα την Υβόν Λεφεμπύρ, μαθήτρια του Ραβέλ. Στα 23 του, έγραψε την πρώτη του μουσική, τι ειρωνεία, για τον... Πλούτο του Αριστοφάνη, παραμένοντας με συνέπεια, ‘’πτωχός, αλλά τίμιος’’ !!!

Ακολούθησε πολύς Μολιέρος τού... Χριστοδουλίδη στο Εθνικό Θέατρο Γαλλίας, την Κομεντί Φρανσαίζ, που πρώτη φορά πατήθηκε από... παρτιτούρα Έλληνα !!! Ο Ευγένιος Ιονέσκο είδε να επενδύονται έργα του με τη μουσική ενός νεαρού, που ούτε τ΄όνομά του δεν μπορούσε, λέει, να προφέρει, αλλά έβρισκε τη μουσική του να τον σαγηνεύει !

Το 1971 ο Μιχάλης Χριστοδουλίδης 27 χρονών, τιμάται από το Υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας με τον τίτλο του Ιππότη των Τεχνών και των Γραμμάτων για τη συμβολή του στον Γαλλικό Πολιτισμό.

Το 1974 η ζωή του αλλάζει άρδην. Έζησε την τουρκική εισβολή στην Αμμόχωστο που βομβαρδιζόταν με ναπάλμ, με όλη την οικογένειά του εγκλωβισμένη στο Σπίτι με το Φοινικόδεντρο, όπου πέφταν εχθρικά και φίλια πυρά απ’ όλες τις μεριές. Την Αμμόχωστο δεν την ξανάειδε έκτοτε. Το 1975 ο Μιχάλης Κακογιάννης τον καλεί να γράψει τη μουσική για την ταινία του ‘’Αττίλας 74’’ που ο Μιχάλης έπαιξε μόνος του με ένα πιθκιαύλι κι ένα λαούτο.

Από το 1977 ζει και δουλεύει στην Αθήνα. Συνεργάστηκε με τον Κακογιάννη και τον Κουν, τον Ευαγγελάτο, και πολλούς άλλους σκηνοθέτες. Στον ΘΟΚ, με τον Εύη Γαβριηλίδη και τον Νίκο Χαραλάμπους, τον Νεόφυτο Ταλιώτη και με πολλούς άλλους Κύπριους σκηνοθέτες. Με όλα σχεδόν τα Κρατικά Θέατρα στην Ελλάδα. Με παραστάσεις λαμπρές, με κορύφωση τις «Ικέτιδες» του ΘΟΚ στην Επίδαυρο, με σκηνοθέτη τον Νίκο Χαραλάμπους και σκηνικά Γιώργου Ζιάκα, που μαζί με τον Κωστή Κολώτα, μεταφραστή, ως ομάδα, δημιούργησαν μια νέα ‘’πρόταση’’ στο Αρχαίο Δράμα.

Ο Μιχάλης Χριστοδουλίδης έγραψε μουσική για πάνω από 15 έργα αρχαίου δράματος για τον ΘΟΚ και υπερδιπλάσια για το Θέατρο στην Ελλάδα, σε μνημειώδεις παραστάσεις με τη Μελίνα Μερκούρη, την Ειρήνη Παπά και πολλούς άλλους μεγάλους πρωταγωνιστές. Οι συνθέσεις του στα ‘’Ακριτικά Έπη”, τη Μεσαιωνική Πετραρχική Ποίηση της Κύπρου, στο έργο του ‘’Η καρδιά μου πεθυμώντα’’, την ‘’ Εννάτην Ιουλίου’’, του Βασίλη Μιχαηλίδη, και τα τραγούδια του σε σύγχρονη ποίηση, με τον Γιώργο Νταλάρα στο ‘’Ες Γην Εναλίαν’’ έχουν κάνει την Κύπρο και τους αγώνες της γνωστή, με ζωντανές συναυλίες, σε όλες τις ηπείρους.

Ο Μιχάλης Χριστοδουλίδης βραβεύτηκε με πάρα πολλά και σημαντικά βραβεία διεθνώς. Ανάμεσά τους, όμως, όλως ιδιαίτερα, εκτιμά, όπως λέει, αυτά, της ιδιαίτερης του πατρίδας. Με την ευχή να βραβευτεί με την πιο μεγάλη ηθική βράβευση: Να ακουστεί η μουσική του μέσα στην ελεύθερη Αμμόχωστο και στην ελεύθερη Σαλαμίνα.

Ο ΘΟΚ αποτιμά σήμερα το έργο ζωής και τιμά, ως ελάχιστη αναγνώριση της αδιάλειπτης συμβολής του στον Πολιτισμό μας, της επίδρασής του στην μουσική παράδοση του τόπου, και της προβολής της Κύπρου διεθνώς, με το Μεγάλο Βραβείο Θεάτρου, τον Αμμοχωστιανό μουσικοσυνθέτη Μιχάλη Χριστοδουλίδη.

Η Κριτική Επιτροπή των Βραβείων Θεάτρου Κύπρου για τη θεατρική περίοδο 2015-2016

Μελέτης Αποστολίδης Αρχιτέκτονας, Εικαστικός Μαριάννα Γαλίδη Μουσικολόγος, Παραγωγός Ραδιοφώνου Μαρίνος Καρτίκκης Σκηνοθέτης Κινηματογράφου, Εικαστικός Γιώργος Στόγιας Εκπαιδευτικός, Συγγραφέας Μιχάλης Χριστοδούλου Δημοσιογράφος Πέτρος Καρατζιάς Ηθοποιός, Σκηνοθέτης, Ιστορικός Ερευνητής Ξενάκης Κυριακίδης Καθηγητής Θεατρολογίας, Σκηνοθέτης Δέσπω Πασιά Εκπαιδευτικός, Μουσειολόγος

Loader