Έρευνα δείχνει τη διαφορά όταν ακούς ένα podcast με ακουστικά ή με ηχεία

Έρευνα δείχνει τη διαφορά όταν ακούς ένα podcast με ακουστικά ή με ηχεία

Τι συμβαίνει τελικά όταν ακούμε podcast

Έρευνα δείχνει ότι όταν ακούμε podcast με ακουστικά, τότε οι φωνές που προέρχονται “μέσα από το κεφάλι μας” είναι πιο πειστικές από αυτές που ακούμε από ηχεία.

Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η δημοτικότητα των podcast αυξήθηκε κατά πολύ, λόγω της πανδημίας, αλλά και γιατί η πληθώρα “εκπομπών” προσελκύει το ενδιαφέρον του κοινού. 

Ωστόσο, αυτό που παρατηρήθηκε είναι ότι ορισμένοι ακροατές ανέπτυξαν ένα είδος «παρακοινωνικής οικειότητας» με τους οικοδεσπότες των podcast, αφού νιώθουν οικειότητα μαζί τους σαν να είναι φίλοι τους. Έτσι, μια έρευνα ανακάλυψε ότι ο τρόπος με τον οποίο επιλέγουμε να ακούμε ένα podcast μπορεί να επηρεάσει το αίσθημα οικειότητας που αισθανόμαστε για τους οικοδεσπότες τους.  

Διάβασε Επίσης: Κάναμε 7 απορίες για την παράσταση «Λήθη» στην Ομάδα «Λουμπάγκο»

Σύμφωνα με τα όσα διαβάζουμε στην Guardian, ερευνητές του UC San Diego’s Rady School, του UCLA και του UC Berkeley ανακάλυψαν ότι όταν ακούμε ηχητικά μηνύματα, όπως για παράδειγμα podcasts ή ραδιοφωνικές εκπομπές, μέσω ακουστικών, τότε αισθανόμαστε πιο ενσυναίσθητοι απ’ όταν ακούμε τα ίδια μηνύματα μέσω ηχείων.

Οι ερευνητές προχώρησαν σε ένα πείραμα. Έβαλαν τους συμμετέχοντες του πειράματος να ακούσουν την ομιλία ενός CEO μιας εταιρείας που παρέχει πληροφορίες για τυφλούς. Μερικοί άκουσαν το μήνυμα μέσω ακουστικών, ενώ άλλοι μέσω ηχείων. Όταν στη συνέχεια ρωτήθηκαν αν θα έγραφαν μια επιστολή για να υποστηρίξουν τον CEO, ο οποίος πήρε βραβείο για το έργο του, τότε όσοι άκουσαν το podcast μέσω ακουστικών είχαν διπλάσιες πιθανότητες να απαντήσουν "ναι" (30%) απ’ ό, τι εκείνοι που άκουγαν μέσω ηχείων (14%).

Τότε, οι ερευνητές κατέληξαν στο φαινόμενο «in-head localization», δηλαδή στο γεγονός ότι τα ακουστικά κάνουν τις φωνές που ακούμε σαν να έρχονται μέσα από το κεφάλι μας και «προκαλούν ένα αίσθημα οικειότητας με το άτομο που μιλάει», όπως εξηγεί ο On Amir, συν-συγγραφέας της μελέτης, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Organizational.

Η ιδέα για τη μελέτη ήρθε από την Alicea Lieberman, βοηθός καθηγήτρια του UCLA Anderson School of Management, μια μέρα όταν άκουγε το podcast "This American Life" στο αυτοκίνητό της. Η Lieberman ήταν μακροχρόνια ακροατής του podcast και έτσι είχε αναπτύξει ήδη ένα είδος στενής σχέσης με τον οικοδεσπότη, Ira Glass. Παρόλα αυτά, εκείνη τη μέρα ένιωσε κάτι περίεργο όπως εξομολογήθηκε. «Θυμάμαι να σκέφτομαι: «Ωχ, δεν νιώθω την ίδια οικειότητα που νιώθω συνήθως όταν ακούω το podcast από τα ακουστικά μου. Σκέφτηκα: «Περίμενε λίγο, γιατί συμβαίνει αυτό; Και τι σημαίνει αυτό για το τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνομαι αυτά που ακούω;».

Διάβασε Επίσης: Έρχεται στην Κύπρο η βραβευμένη μαύρη κωμωδία “Cyprus Avenue” 

Και κάπως έτσι ξεκίνησε η έρευνα. Η Lieberman και οι συνεργάτες, ήθελαν να διαπιστώσουν τι όντως γίνεται, γι’ αυτό διεξήγαγαν πέντε ξεχωριστές μελέτες στις οποίες συμμετείχαν συνολικά πάνω από 4.000 συμμετέχοντες. Σε ένα από τα πειράματα, οι συμμετέχοντες χρησιμοποίησαν είτε ακουστικά είτε ηχεία για να ακούσουν ένα μήνυμα σχετικά με τους κινδύνους της απρόσεχτης οδήγησης, στο οποίο μιλούσε ένα άτομο του οποίου οι γονείς είχαν πεθάνει σε τροχαίο ατύχημα. Το αποτέλεσμα ήταν ότι όσοι ακροατές άκουσαν το μήνυμα με ακουστικά ανησύχησαν περισσότερο για τα φαινόμενα απρόσεχτης οδήγησης από αυτούς που χρησιμοποίησαν ηχεία. 

Πηγή

Πηγή φωτογραφίας

 

Loader