Ξένια Ξενοφώντος: «Είναι μαγική η εξέλιξη από τα παραδοσιακά ΜΜΕ στα ηλεκτρονικά»

Ξένια Ξενοφώντος: «Είναι μαγική η εξέλιξη από τα παραδοσιακά ΜΜΕ στα ηλεκτρονικά»

H πρόεδρος του ΚΟΕΔ και διευθύντρια Media της Digital Tree εξηγεί γιατί είναι τόσο συναρπαστικός ο κόσμος του διαδικτύου

Ξένια Ξενοφώντος: «Είναι μαγική η εξέλιξη από τα παραδοσιακά ΜΜΕ στα ηλεκτρονικά»

Φωτογραφίες: Μάριος Ιωσηφίδης Ευχαριστούμε την Κυπριακή Ολυμπιακή Επιτροπή για την παραχώρησή του χώρου για τις ανάγκες της φωτογράφησης.


Τρία χρόνια μετά, πιστεύετε ότι Κυπριακός Οργανισμός Εκδοτών Διαδικτύου (ΚΟΕΔ) έχει καταφέρει να υλοποιήσει τους βασικούς στόχους, που οδήγησαν στη σύστασή του; Ο ΚΟΕΔ απαρτίζεται από 11 δημοσιογραφικούς Ομίλους και δημιουργήθηκε μέσα από την κοινή ανάγκη των εκδοτών για τα εξής τρία σημαντικά σημεία: Την ανάπτυξη, προστασία και προώθηση του πρωτογενούς ψηφιακού περιεχομένου. Τη δημιουργία περιβάλλοντος εμπιστοσύνης και διαφάνειας της αγοράς διαδικτύου. Την προώθηση της γνώσης και επιμόρφωσης της αγοράς, καθώς και των ίδιων των ψηφιακών Μέσων. Θεωρώ πως έχουμε κάνει σημαντικά βήματα, τουλάχιστον στα δυο πρώτα σημεία. Έχουμε δημιουργήσει ένα κοινό πλαίσιο αυτορύθμισης μεταξύ των μελών του ΚΟΕΔ, όσον αφορά στην προστασία περιεχομένου και διαφάνεια στην αγορά μέσω της δημοσιοποίησης των πιστοποιημένων μετρήσεών μας.

Τι γίνεται, όμως, με όσους δεν είναι μέλη του ΚΟΕΔ; Όσες ιστοσελίδες δεν είναι μέλη του ΚΟΕΔ, εφόσον γίνει καταγγελία εναντίον τους, υπάγονται στον έλεγχο της Επιτροπής Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας, η οποία είναι το αρμόδιο όργανο για να εξετάσει την οποιαδήποτε καταγγελία. Ωστόσο, η Επιτροπή Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας, της οποίας είμαστε μέλη, δεν έχει τη δυνατότητα να επιβάλλει ποινές, οι οποίες θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά, ώστε να μην επαναληφθούν περιστατικά λογοκλοπής ή οικειοποίησης οπτικοακουστικού υλικού ή άλλης παραβίασης του Κώδικα. Εξ ου και βρισκόμαστε σε διαδικασία συζητήσεων με το (link για τον περί Τύπου Νόμο και τη θεσμοθέτηση ενός τριτοβάθμιου σώματος που θα εξετάζει τέτοια περιστατικά και θα καθορίζει την επιβολή ποινών.

Ποιανού πρωτοβουλία ήταν η σύσταση του ΚΟΕΔ; Ήταν μια κοινή επιθυμία, η οποία εκφραζόταν κατά καιρούς σε ανεπίσημο επίπεδο από διάφορους δημοσιογραφικούς Ομίλους. Κάποια στιγμή, συναντήθηκαν όλοι οι ενδιαφερόμενοι εκδότες διαδικτύου, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας Οργανισμός που θα διασφάλιζε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα εργάζονταν πάνω σε μια κοινή βάση, ώστε να αποφευχθούν λανθασμένες πρακτικές του παρελθόντος. Όσοι ασχολήθηκαν με τα παραδοσιακά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης -τα έντυπα, την τηλεόραση και το ραδιόφωνο- ενδεχομένως να θυμούνται ότι υπήρξε μια περίοδος που το κάθε Μέσο χρησιμοποιούσε διαφορετικές μετρήσεις και τελικά, όλοι δήλωναν πως ήταν πρώτοι. Εμείς έχουμε συμφωνήσει να υπάρχει μια κοινή μέτρηση για όλα τα ηλεκτρονικά Μέσα. Άλλωστε, τα συμφέροντα μας είναι ως επί το πλείστον κοινά, αφού πέραν από την προστασία περιεχομένου, θέλουμε να βοηθήσουμε την αγορά να κατανοήσει την τεχνολογία που χρησιμοποιούμε, τη σημασία που έχει το σωστό περιεχόμενο, καθώς επίσης τη δυναμική των μετρήσεων.

Απ’ ό,τι αντιλαμβάνομαι, αναφέρεστε στην υπηρεσία μετρήσεων επισκεψιμότητας Google Analytics και τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων, αφού πρώτα εκλεχθούν από τη διεθνή εταιρεία πιστοποίησης δεδομένων διαδικτύου, OJD Interactiva. Ακριβώς. Τα Google Analytics είναι μια διεθνώς αναγνωρισμένη μέθοδος μέτρησης και με βάση αυτή δουλεύουν τα διαφημιστικά γραφεία και οι ψηφιακοί εκδότες παγκοσμίως. Είναι πολύ σημαντικό το ότι υπάρχει μια διεθνώς αναγνωρισμένη κοινή μέτρηση για το διαδίκτυο. Τα μέλη του ΚΟΕΔ έχουν συμφωνήσει να γίνεται έλεγχος των κωδικών τους από τη διεθνή εταιρεία πιστοποίησης δεδομένων διαδικτύου OJD Interactivα -για τυχόν παρατυπίες- και στη συνέχεια, την πιστοποίηση της ορθότητας των στατιστικών στοιχείων των Google Analytics τους. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική δέσμευση, καθώς έτσι διασφαλίζεται η διαφάνεια για πρώτη φορά στην κυπριακή αγορά.

Υπάρχει η κοινή πεποίθηση ότι οι ιστοσελίδες «θυσιάζουν» τα πάντα στον βωμό των κλικ, καταπατώντας βασικές αρχές της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Ως πρόεδρος του ΚΟΕΔ, ποια είναι η άποψή σας επί του θέματος και ποιες κινήσεις προτίθεται να κάνει ο Οργανισμός προς αυτή την κατεύθυνση;

Ό,τι αφορά παραβίαση του Κώδικα Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας, θεωρητικά μπορεί να ρυθμιστεί. Υπάρχουν περιπτώσεις που ενώ πρόκειται για εμφανές clickbait, δεν υπάρχει καμία παραβίαση του Κώδικα. Επαφίεται, λοιπόν, στη στρατηγική της κάθε ιστοσελίδας, σε σχέση με την εικόνα που θέλει να καθιερώσει, εάν θα ακολουθήσει αυτή την τακτική ή όχι. Πλέον, όμως, οι χρήστες του διαδικτύου είναι πιο υποψιασμένοι και αντιδρούν σε σχέση με το clickbait.

Για το κάθε μέλος, πώς «μεταφράζεται» η επισκεψιμότητα, πέραν του ότι αποτελεί το βασικό «εργαλείο» για την εξασφάλιση διαφήμισης; Οι μετρήσεις, γενικότερα, δείχνουν τη δυναμική που έχει ένα Μέσο. Παρόλο που είναι περιορισμένα τα στοιχεία που λαμβάνουμε από τα Google Analytics, εντούτοις μπορούν να εξαχθούν ορισμένα συμπεράσματα, όπως το ποιοι χρήστες ακολουθούν μια ιστοσελίδα, τι ζητάνε από αυτήν και τι περιεχόμενο θέλουν να τους προσφέρει. Για παράδειγμα, είναι πολύτιμο να γνωρίζεις πόσοι είναι οι «μοναδικοί επισκέπτες» μιας ιστοσελίδας, δηλαδή οι αφοσιωμένοι χρήστες που την επισκέπτονται κατά τη διάρκεια της ημέρας, διαβάζουν το περιεχόμενο της και πώς αυτοί πλοηγούνται.

Κατά τη γνώμη σας, πώς θα αναπτυχθεί η ψηφιακή διαφήμιση μέσα στα επόμενα χρόνια;

Θυμάμαι όταν ξεκίνησα στα ηλεκτρονικά Μέσα πριν από τέσσερα χρόνια, η αγορά δεν γνώριζε καθόλου τη σχετική ορολογία, όπως τι ήταν για παράδειγμα το «page view». Οι εκδότες των ηλεκτρικών ΜΜΕ ήταν αυτοί που επιμόρφωσαν την αγορά. Τα τελευταία δυο χρόνια, η αγορά έχει προχωρήσει αρκετά. Πλέον, υπάρχουν άτομα με ειδίκευση στο διαδίκτυο, που ασκούν συμβουλευτικό ρόλο σε εταιρείες και επιχειρήσεις. Υπάρχει εξοικείωση με τη σχετική ορολογία και έχουμε φτάσει σε σημείο να μιλάμε όλοι μια κοινή «γλώσσα», γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό. Όλοι, ειδικά φέτος, αντιλαμβάνονται τη σημασία και τη δυναμική της διαδικτυακής διαφήμισης, γι΄αυτό κι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν μεγαλύτερα ποσά προς αυτή την κατεύθυνση. Να διευκρινίσω ότι η διαδικτυακή διαφήμιση διαχωρίζεται σε τρία σκέλη: Τους εγχώριους εκδότες των ηλεκτρονικών Μέσων, το Facebook και τη Google. Οι εκδότες λαμβάνουν ένα πολύ μικρό ποσοστό αυτής της μερίδας. Ως ΚΟΕΔ θέλουμε η αγορά να αντιληφθεί τη σημασία και τον ρόλο που έχουν οι ντόπιοι εκδότες, καθώς και την αξία που έχει να αναρτάται η διαφήμισή τους σε ιστοσελίδες με ελεγχόμενο περιεχόμενο και με αφοσιωμένο ανθρώπινο δυναμικό. Αυτό σημαίνει πως οι συγκεκριμένες ιστοσελίδες απευθύνονται σε στοχευμένο κοινό, που τους εμπιστεύεται για την ενημέρωσή του. Ως εκ τούτου, η διαφήμισή τους αποκτά άλλη δυναμική.

Η σύστασή του ΚΟΕΔ ήταν μια κοινή επιθυμία, η οποία εκφραζόταν κατά καιρούς σε ανεπίσημο επίπεδο από διάφορους δημοσιογραφικούς Ομίλους. Κάποια στιγμή, συναντήθηκαν όλοι οι ενδιαφερόμενοι εκδότες διαδικτύου, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας Οργανισμός που θα διασφάλιζε ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα εργάζονταν πάνω σε μια κοινή βάση, ώστε να αποφευχθούν λανθασμένες πρακτικές του παρελθόντος

Είστε πρόεδρος του ΚΟΕΔ από τη μέρα ίδρυσης του και μάλιστα τον περασμένο Μάρτιο σάς επανεξέλεξαν για τη συγκεκριμένη θέση. Να υποθέσω πως η επανεκλογή σας, σας δίνει μεγαλύτερο κίνητρο για το μέλλον; Είμαι ένα από τα ιδρυτικά μέλη του ΚΟΕΔ και για μένα ήταν ιδιαίτερα τιμητική εξ αρχής η θέση της προέδρου του διοικητικού συμβουλίου. Ο ΚΟΕΔ απαρτίζεται από εκδότες με ισχυρές απόψεις και ιστορία στον χώρο των ΜΜΕ και ο καθένας έχει τις δικές του ανάγκες που ζητά να καλύψει. Αυτοί οι άνθρωποι εμπιστεύτηκαν εμένα και το διοικητικό συμβούλιο ότι θα τους αντιμετωπίσουμε ισότιμα, χωρίς μεροληψία και θα προστατεύσουμε τα συμφέροντά τους. Από την πρώτη στιγμή, αισθάνθηκα ότι φέρω τεράστια ευθύνη να ανταποκριθώ στις προσδοκίες τους. Η επανεκλογή μου με έκανε να αισθάνομαι ακόμη μεγαλύτερο το βάρος της ευθύνης, αλλά συνάμα ήταν μια επιβεβαίωση ότι βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο, καθώς πρόκειται για μια ομαδική προσπάθεια και όχι προσωπική, έχοντας την πολύτιμη στήριξη του διοικητικού συμβουλίου, καθώς και των υπόλοιπων εκδοτών. Το σίγουρο είναι ότι έχουμε ακόμη πολλά πράγματα να υλοποιήσουμε.

Ποιους στόχους έχετε θέσει για φέτος; Ένα βασικός στόχος είναι να γνωρίσει ο κόσμος ποιος είναι ο ΚΟΕΔ, τον ρόλο του και τους σκοπούς του. Ένας εξίσου σημαντικός στόχος είναι ισχυροποίηση των ηλεκτρονικών Μέσων, η εξέλιξή τους και η αναγνώριση τους ως ένα από τα πιο δυνατά Μέσα της Κύπρου. Το διαδίκτυο στην Κύπρο είναι παραγνωρισμένο όσον αφορά τον δημόσιο τομέα. Για παράδειγμα, σε οποιαδήποτε δημόσια συζήτηση καλούνται πάντα τα παραδοσιακά ΜΜΕ. Τελευταίως, δε, το κράτος εξήγγειλε οικονομική στήριξη μόνο των παραδοσιακών Μέσων, ενώ την ίδια ώρα «μιλά» για καινοτομία και εξέλιξη. Πώς μπορεί να υφίσταται αυτό εάν δεν λαμβάνονται υπόψη τόσο εμφανώς οι διαδικτυακοί εκδότες;

Είστε από τα άτομα που πίστεψαν στην ταχύτατη εξέλιξη της διαδικτυακής δημοσιογραφίας. Πότε άρχισε να διαφαίνεται μπροστά σας αυτή η προοπτική; Είχα την τύχη να μου εμπιστευτούν πριν από τέσσερα χρόνια το μεγαλύτερο δημοσιογραφικό portal στην Κύπρο, παρόλο που δεν είχα εμπειρία με τα ηλεκτρονικά Μέσα, καθώς το αντικείμενο των σπουδών μου ήταν εντελώς διαφορετικό και συγκεκριμένα σχετιζόταν με τον ιατρικό τομέα. Ο Άντης Χατζηκωστής ήταν ο άνθρωπος που μου άνοιξε την πόρτα της τηλεόρασης, όπου εργάστηκα στον τομέα των παραγωγών. Στη συνέχεια, ανέλαβα την αρχισυνταξία ενός εξειδικευμένου ιατρικού περιοδικού ένεκα γνώσεων. Στην πορεία, μου εμπιστεύτηκαν τη διεύθυνση και ανάπτυξη της δημοσιογραφικής ιστοσελίδας του Ομίλου, του Sigmalive. Το διαδίκτυο ανέκαθεν με γοήτευε, αλλά όταν ασχολήθηκα περισσότερο μαζί του, βίωσα τον μεγαλύτερο έρωτα της ζωής μου. Είναι μαγική η εξέλιξη από τα παραδοσιακά ΜΜΕ στα ηλεκτρονικά. Με συναρπάζει το γεγονός ότι δεν μένεις στάσιμος. Επιδιώκω να μαθαίνω συνεχώς και να εξελίσσομαι τόσο ως επαγγελματίας, όσο και ως άνθρωπος. Με το διαδίκτυο καλείσαι να προσαρμόζεσαι διαρκώς σε νέα δεδομένα και να εξελίσσεσαι με γρήγορους ρυθμούς. Ως ένας άνθρωπος που έχει πάθος με το διάβασμα, θεωρώ ότι είμαι αντικειμενική σε αυτό που λέω. Προσωπικά, με εξιτάρει ο τρόπος που η δημοσιογραφία πέρασε από το χαρτί στο διαδίκτυο. Ένας διαδικτυακός δημοσιογράφος έχει τόσα «όπλα» στα χέρια του για να δημιουργήσει ένα «ζωντανό» περιεχόμενο! Το ίδιο ισχύει και για τους τρόπους που μπορείς πλέον να διαφημίσεις ένα προϊόν. Ζούμε σε μια εποχή που μπορεί να επικοινωνήσεις με τον άλλον μέσω του κινητού του, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς του. Είσαι στην παλάμη του ανά πάσα στιγμή και οφείλεις να τον αντιμετωπίζεις με σεβασμό και παράλληλα να σέβεσαι την ποιότητα και την ποσότητα του περιεχομένου της ιστοσελίδας σου. Αν λειτουργήσεις με σεβασμό απέναντί του, ο χρήστης θα σε «επιβραβεύσει». Βέβαια, υπάρχει και η άλλη όψη, καθώς το διαδίκτυο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο προπαγάνδας και ψευδών ειδήσεων, εξ ου και χρειάζεται να είσαι προσεκτικός και να κρατάς τις ισορροπίες.

Αυτή η άλλη όψη σάς φοβίζει; Ναι, αλλά εκ φύσεως είμαι θετικός άνθρωπος. Πιστεύω στις ηθικές αξίες και ότι αυτές θα επικρατήσουν στο τέλος. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που βρίσκομαι στη Digital Tree e-Publishers. Αισθάνομαι ότι σε αυτήν την εταιρεία έχω βρει ανθρώπους με τους οποίους μπορώ να μοιραστώ τις ιδέες μου, το όραμά μου, τις ηθικές μου αξίες, και όλα αυτά να εκτιμηθούν και να βρουν ανταπόκριση. Εάν είσαι μέλος μιας ομάδας, με κοινό όραμα και κυρίως αξίες, μπορείς να δημιουργήσεις όμορφα πράγματα.

Ως Media Director πού πιστεύετε οφείλεται η συνεχόμενη άνοδος της Digital Tree e-Publishers και μάλιστα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα; Παρόλο που είμαι στην εταιρεία τους τελευταίους έντεκα μήνες, αισθάνομαι ότι βρίσκομαι στο δυναμικό της από την αρχή. Για μένα, είναι μια εστία δημιουργίας κι έχει γίνει μέρος του εαυτού μου. Η γρήγορη εξέλιξή της μέσα σε διάστημα τεσσάρων χρόνων οφείλεται στην ανθρωποκεντρική κουλτούρα της. Ενισχύει τα ταλέντα των ανθρώπων της και σέβεται τη διαφορετικότητά τους. Εργάζονται στο δυναμικό της ταλαντούχοι άνθρωποι, με δυναμικές και διαφορετικές προσωπικότητες. Όπως αντιλαμβάνεσαι, η συνύπαρξη τέτοιων προσωπικοτήτων, οδηγεί και σε αναπόφευκτες συγκρούσεις, αλλά όλοι έχουν ως ζητούμενο να βγει ένα καλό αποτέλεσμα. Επίσης, η Digital Tree είναι μια νέα εταιρεία που τολμά να πάρει ρίσκα, να κάνει καινούργια πράγματα, ενώ διακατέχεται από έντονο αίσθημα σεβασμού, τόσο προς τους υπαλλήλους της, όσο και προς τους ανταγωνιστές της. Ο Θεόδωρος Μίτλετον - o εκτελεστικός διευθυντής και co-founder- είναι από τους λίγους ανθρώπους που έχω γνωρίσει στη ζωή μου που δεν είναι ανταγωνιστικός με τους γύρω του, παρά μόνο με τον εαυτό του. Θέλει διαρκώς να δημιουργεί και να εξελίσσεται. Οι άνθρωποι που δημιούργησαν τη Digital Tree e-Publishers είδαν τις ευκαιρίες που πρόσφερε η εξέλιξή του διαδικτύου και τις εκμεταλλεύτηκαν, συμπεριφερόμενοι με μια ηθική και μια δικαιοσύνη απέναντι στα πράγματα. Και αυτό πιστεύω ότι βγαίνει προς τα έξω.

Ποιοι είναι στόχοι της Digital Tree e-Publishers για το 2018; Να ενισχύουμε τα όσα δημιουργήσαμε σε σύντομο χρονικό διάστημα, να αναπτυχθούμε εις βάθος και να καθιερωθούμε. Παράλληλα, συνεχίζουμε να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά, σε περίπτωση που δούμε κάτι καινούργιο.

Πώς αισθάνεστε που η Digital Tree e-Publishers βρίσκεται στην κορυφή, καθώς σύμφωνα τις μετρήσεις έχει περισσότερα από 17 εκατομμύρια pageviews; H Digital Tree έχει αναπτύξει στοχευμένες σελίδες, καλύπτοντας σχεδόν όλη την γκάμα των απαιτήσεων των αναγνωστών της, καθώς και της αγοράς. Το αθλητικό site Kerkida.net που είναι το πρώτο στην Κύπρο, το ειδησεογραφικό (link. Όλες μας οι ιστοσελίδες πρωτοπορούν, η κάθε μια στον τομέα της. Το motto μου είναι ότι: «Όσο πιο ψηλά φθάσεις, τόσο πιο απαιτητικός πρέπει να είσαι». Διότι πρέπει να εξελίσσεσαι και να ανταγωνίζεσαι τον ίδιο σου τον εαυτό. Η στιγμή που θα επαναπαυθείς, θα είναι και η αρχή του τέλους. Γιατί ενδεχομένως πάντα θα υπάρχει κάποιος που θα έχει καλύτερες ιδέες από σένα, περισσότερη γνώση, περισσότερη διάθεση για ανάπτυξη. Οπότε, πρέπει ως άνθρωποι και ως εταιρεία να βρίσκουμε τον τρόπο να διατηρούμε το κίνητρο μας, προσπαθώντας πάντα για το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα.

Loader