Κενά και ανεπάρκεια στη διαδικασία αδειοδότησης ψηλών κτηρίων

Κενά και ανεπάρκεια στη διαδικασία αδειοδότησης ψηλών κτηρίων

Ξεσηκώνονται οι κάτοικοι της Λεμεσού

Κενά και ανεπάρκεια  στη διαδικασία αδειοδότησης ψηλών κτηρίων

Τον προβληματισμό τους για την ανεξέλεγκτη χωροθέτηση και ανέγερση μεγάλου αριθμού ψηλών κτηρίων στις πόλεις μας και κυρίως στην πόλη της Λεμεσού, εκφράζουν οργανωμένα σύνολα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Οι Λεμεσιανοί διαμαρτύρονται για τις υψηλές τιμές των ενοικίων

Σε κοινή ανακοίνωση, η Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών ΛεμεσούΠαρέμβαση για τα Ψηλά Κτήρια, η Ομάδα Πρωτοβουλίας Οδού Υπατίας, οι Φίλοι της Γης Κύπρου και ο Όμιλος Χειμερινών Κολυμβητών Λεμεσού, αφού ανέλυσαν και συζήτησαν τα πλεονεκτήματα, τα μειονεκτήματα και τις επιπτώσεις των ψηλών κτηρίων στο περιβάλλον και στο τοπίο, στην ποιότητα ζωής των πολιτών και στην αειφόρο ανάπτυξη της πόλης, ζητούν τα ακόλουθα: 

Αδειοδότηση

Η αδειοδότηση των ψηλών κτιρίων γίνεται στη βάση συνοπτικών πολιτικών αποφάσεων και κινήτρων με στόχο την «Ανάκαμψη της Αναπτυξιακής Δραστηριότητας». Δεν ακολουθήθηκαν σωστές διαδικασίες πολεοδόμησης και ουσιαστικά εξυπηρετούνται βραχυπρόθεσμοι κυβερνητικοί στόχοι και συμφέροντα επιχειρηματιών ανάπτυξης γης. Οι έννοιες της αειφόρου ανάπτυξης, της ποιότητας ζωής, του κράτους δικαίου, της χρηστής διοίκησης και του δημοσίου συμφέροντος αντί να δεσπόζουν στους σχεδιασμούς του κράτους, απουσιάζουν εντελώς. Εφόσον ο στόχος της ανάκαμψης της αναπτυξιακής δραστηριότητας έχει επιτευχθεί, ποιός ο λόγος συνέχισης της παροχής των πολεοδομικών κινήτρων;

Τοπικό  Σχέδιο

Ενώ το Τοπικό Σχέδιο Λεμεσού προβλέπει αδειοδότηση κτιρίων με μέγιστο αριθμό 13 ορόφων, αδειοδοτούνται κτίρια ύψους 50 και πλέον ορόφων. Αυτό δεν αποτελεί απλή παρέκκλιση, αλλά καταστρατήγηση του Τοπικού Σχεδίου. Για τη σοβαρή αυτή εκτροπή δεν ακολουθήθηκαν οι νενομισμένες διαδικασίες συμπεριλαμβανομένης της δημόσιας διαβούλευσης. Σε καμιά περίπτωση αδειοδότησης ψηλού κτιρίου δεν ζητήθηκαν οι απόψεις των περιοίκων. Οι αυθαίρετες αυτές εκτροπές του Τοπικού Σχεδίου υποδεικνύουν στον πολίτη ότι δεν μπορεί να είναι βέβαιος ούτε για το περιβάλλον του ούτε για το μέλλον του, αφού αυτό μπορεί να αλλάξει οποιαδήποτε στιγμή με συνοπτικές διαδικασίες χωρίς προειδοποίηση και χωρίς να ερωτηθεί.

Χωροθέτηση

Με τη σωστή χωροθέτηση,τα ψηλά κτίρια θα μπορούσαν να συμβάλουν στην επίλυση πολεοδομικών προβλημάτων όπως είναι η αστική εξάπλωση και η σφράγιση του εδάφους. Αντί αυτού, η χωροθέτηση γίνεται απρογραμμάτιστα, χωρίς λογική και χωρίς να ακολουθούνται βασικές αρχές του χωροταξικού σχεδιασμού, οδηγώντας έτσι την πόλη σε ένα πολεοδομικό αλαλούμ. Ως αποτέλεσμα, ψηλά κτίρια αδειοδοτούνται κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, σε οικιστικές περιοχές δίπλα από μονο‐όροφα σπίτια και διατηρητέα κτίρια, στα όρια αρχαιολογικών χώρων, δημιουργώντας ακρότητες και αντιθέσεις σε σχέση με την κλίμακα, τον χώρο, τον χαρακτήρα και τη φυσιογνωμία της περιοχής. Ιδιαίτερα αρνητικά επηρεάζονται οι ανέσεις των περιοίκων των ψηλών κτιρίων, οι οποίοι κινδυνεύουν να χάσουν τη θέα της θάλασσας, τον ηλιασμό, την λειτουργία των φωτοβολταϊκών συστημάτων και ηλιακών θερμοσιφώνων τους, χωρίς να ερωτηθούν και χωρίς οποιοδήποτε αντιστάθμισμα.

Θέα της θάλασσας

Η θέα της θάλασσας αναμφισβήτητα είναι αυτό που δίνει αξία και ομορφιά στις παραλιακές πόλεις και προτιμάται από τον κόσμο για την ψυχαγωγία και την χαλάρωση του. Τα πλείστα ψηλά κτίρια στην Λεμεσό ανεγείρονται στο παραλιακό μέτωπο γι’ αυτό τον λόγο και είναι πιο ακριβά λόγω της θέας της θάλασσας. Αυτό όμως γίνεται εις βάρος του υπόλοιπου πληθυσμού ο οποίος στερείται την απόλαυση της θέας της θάλασσας και ενδεχομένως μειώνεται και η αξία της περιουσίας του. Στην ουσία, την θέα της θάλασσας πλέον την καρπούνται οι επιχειρηματίες ανάπτυξης γης και την απολαμβάνουν οι ένοικοι των ψηλών κτιρίων σε βάρος του συντριπτικού πληθυσμού της πόλης, κάτι που θεωρούμε άδικο και παράλογο. Επιπλέον, η χωροθέτηση ψηλών κτιρίων κατά μήκος του παραλιακού μετώπου και εντός της Παράκτιας Ζώνης, αποτελεί καταστρατήγηση του Πρωτοκόλλου Ολοκληρωμένης Διαχείρισης της Παράκτιας Ζώνης με το οποίο το Κυπριακό κράτος είναι μεν δεσμευμένο αλλά δεν συμμορφώνεται.

Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις

Τα ψηλά κτίρια αναμένεται να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και ειδικά στο κλίμα της πόλης. Άλλο πρόβλημα είναι η απόρριψη στη θάλασσα μεγάλων ποσοτήτων νερού και λάσπης που προκύπτουν από τις εκσκαφές για την θεμελίωση των ψηλών κτιρίων. Λόγω του μεγάλου αριθμού και της διάσπαρτης χωροθέτησης των ψηλών κτιρίων έπρεπε να είχε προηγηθεί Στρατηγική Μελέτη Επιπτώσεων στο Περιβάλλον, η οποία θα εκτιμούσε και θα συνυπολόγιζε τις συσσωρευτικές επιπτώσεις όλων αυτών των κτιρίων, κάτι που δεν έγινε και συνιστά παράβαση του περί της Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον από Ορισμένα Σχέδια και/ ή Προγράμματα Νόμου του 2005 [Ν.102(Ι)/2005].

Κυκλοφοριακές  επιπτώσεις

Επειδή οι συγκοινωνίες στην Κύπρο βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στο ιδιωτικό αυτοκίνητο και λόγω του ότι οι βιώσιμες μεταφορές (δημόσιες συγκοινωνίες, ποδηλατοκίνηση και πεζοκίνηση) ευρίσκονται σε νηπιακό στάδιο, τα προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης στους δρόμους των πολεων μας είναι έντονα και καθημερινά. Με την ολοκλήρωση των μεγάλων αυτών αναπτύξεων είναι λογικό τα κυκλοφοριακά προβλήματα να επιδεινωθούν. Εκτός από φραστικές εξαγγελίες κυβερνητικών στελεχών δεν γίνεται καμιά προσπάθεια πρόβλεψης και απάμβλυνσης των προβλημάτων αυτών. Ας σημειωθεί ότι τα έργα τα οποία προωθεί η κυβέρνηση, ακόμα και τώρα, όπως δρόμοι και χώροι στάθμευσης, υποστηρίζουν το ιδιωτικό αυτοκίνητο και επιτείνουν τα κυκλοφοριακά προβλήματα σε αντίθεση με τις πολιτικές και τα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία υποστηρίζουν τις βιώσιμες μεταφορές.

Πυρασφάλεια

Η Πυροσβεστική Υπηρεσία Κύπρου έχει δηλώσει αδυναμία επέμβασης της σε κτίρια πέραν των 10 ορόφων (30 μέτρα). Αυτό αφήνει εκτεθειμένα πολλά κτίρια τα οποία θα είναι πολύ ψηλότερα και θα φθάνουν μέχρι και 40 ορόφους (120 μέτρα). Στην περίπτωση αυτή τίθεται το ερώτημα ποιά ασφάλεια παρέχεται στους ενοίκους, αλλά και στους περιοίκους των κτιρίων αυτών, έναντι πιθανής πυρκαγιάς όπως αυτές που προκλήθηκαν σε ψηλά κτίρια αλλού. Συντήρηση των κτιρίων. Η διαχείρισηκαι η συντήρηση πολυκατοικιών είναι μεγάλο πρόβλημα στην Κύπρο. Ο θεσμός των διαχειριστικών επιτροπών νοσεί και σαν αποτέλεσμα βλέπουμε πολλές πολυκατοικίες να είναι παραμελημένες και μερικές να είναι και επικίνδυνες. Η έλευση των ψηλών κτιρίων, των οποίων οι ένοικοι είναι διαφόρων προελεύσεων και νοοτροπιών, πολλοί εκ των οποίων δεν ενδιαφέρονται καν να κατοικήσουν στην Κύπρο αφού το βασικό τους μέλημα είναι η απόκτηση της κυπριακής υπηκοότητας, όχι μόνο δεν θα λύσει τα προβλήματα αυτά αλλά μάλλον θα τα επιδεινώσει. Ως εκ τούτου η πιθανότητα σε μερικά χρόνια να έχουμε ψηλά κτίρια στις πόλεις μας, τα οποία, λόγω ελλιπούς συντήρησης, από εμβληματικά καταντούν αντιαισθητικά ή/και επικίνδυνα, είναι ορατή χωρίς να έχει ληφθεί οποιοδήποτε μέτρο αντιμετώπισης τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι οργανωμένοι φορείς με έδρα τη Λεμεσό ζητούν τα ακόλουθα: • Παγοποίηση της διαδικασίας αδειoδότησης ψηλών κτηρίων, μέχρι την εκπόνηση Γενικού Χωροταξικού Σχεδίου και την εκπόνηση και αξιολόγηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τα ψηλά κτήρια.

• Άμεση επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου των ψηλών κτηρίων με ενσωμάτωση πολιτικών που να στοχεύουν την αειφόρο ανάπτυξη, το δημόσιο συμφέρον και την ποιότητα ζωής των πολιτών.

• Η δημόσια διαβούλευση να συμπεριλαμβάνεται στη διαδικασία αδειοδότησης σε όλες τις περιπτώσεις και να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη οι απόψεις των περιοίκων.

• Tα Τοπικά Σχέδια να τηρούνται αυστηρά και να μην αλλάζουν παρά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, κατόπιν δημόσιας διαβούλευσης και με αυστηρό κριτήριο το δημόσιο συμφέρον.

• Η διακριτική ευχέρεια του Διευθυντή του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως, η οποία μπορεί να είναι υποκειμενική και να τύχει επηρεασμού, να περιοριστεί στο ελάχιστο δυνατό.

•Λήψη μέτρων που να διασφαλίζουν ότι ψηλά κτήρια στο στάδιο της ανέγερσης δεν θα παραμείνουν ημιτελή.

• Σεβασμό στο περιβάλλον και στο τοπίο, στην πολιτιστική και αρχαιολογική κληρονομιά, στα ιστορικά κέντρα και στις διατηρητέες περιοχές, στον χαρακτήρα και στη γραφικότητα των πόλεων.

• Σεβασμό στις ανέσεις των περιοίκων και όπου αυτές επηρεάζονται δυσμενώς να παρέχονται αντισταθμιστικά μέτρα.

• Ουσιαστική επιτήρηση των έργων υπό ανέγερση και επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις παραβίασης των όρων της περιβαλλοντικής έγκρισης ή/και της πολεοδομικής ή/και της οικοδομικής άδειας ψηλών κτηρίων.

• Προώθηση των βιώσιμων μέσων μεταφοράς με βάση το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και τις ευρωπαϊκές πολιτικές με αξιοποίηση των σχετικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων.

• Αναβάθμιση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας με στόχο την πυρασφάλεια των ψηλών κτηρίων. Το κόστος αναβάθμισης να το επωμίζονται οι επωφελούμενες επιχειρήσεις ανάπτυξης. Τα εσωτερικά μέσα πυρασφάλειας να επιθεωρούνται περιοδικά από εγκεκριμένες υπηρεσίες και να εκδίδεται πιστοποιητικό πυρασφάλειας.

• Επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου διαχείρισης των κοινόκτητων οικοδομών.

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΚΑΙ ΕΣΕΙΣ ΕΔΩ

Loader