Απονεμήθηκαν τα βραβεία του ΘΟΚ

Απονεμήθηκαν τα βραβεία του ΘΟΚ

Απονεμήθηκαν τα βραβεία του ΘΟΚ
Λίγα λόγια για το σκεπτικό της κάθε βράβευσης ξεχωριστά

Απονεμήθηκαν χθες βράδυ, 29 Μαΐου 2018, στην Κεντρική Σκηνή - Εύης Γαβριηλίδης, σε μια λιτή τελετή φορτισμένη με συγκίνηση, τα Βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ για το έτος 2017, στην παρουσία του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκου Αναστασιάδη.

Η τελετή απονομής έλαβε χώρα σε σκηνοθετική επιμέλεια του Ανδρέα Αραούζου. Τα βραβεία παρουσίασε ο ηθοποιός Ηρόδοτος Μιλτιάδους.

Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης απηύθυνε χαιρετισμό και απένειμε το Μεγάλο Βραβείο ΘΟΚ στον Βαρνάβα Κυριαζή.

Σκεπτικό Βράβευσης

Το βραβείο απονέμεται στον Βαρνάβα Κυριαζή, για τη συνολική και συνεχή προσφορά του στο θέατρο της Κύπρου. Ο Βαρνάβας Κυριαζής διακρίθηκε για την πολυετή και πολύπλευρη συμβολή του στο κυπριακό θεατρικό γίγνεσθαι ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής θεατρικών έργων, καθηγητής υποκριτικής και διευθυντής του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου.

Ο Βαρνάβας Κυριαζής γεννήθηκε στην Αμμόχωστο. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν, όπου και εργάστηκε ως ηθοποιός, δίπλα στον δάσκαλό του, Κάρολο Κουν. Το 1981 εντάχθηκε στο δυναμικό του ΘΟΚ, ως ηθοποιός. Εκεί, μαθητεύοντας δίπλα σε σημαντικά ονόματα όπως τον Βλαδίμηρο Καυκαρίδη, Εύη Γαβριηλίδη και Νίκο Χαραλάμπους, συμμετείχε ως ηθοποιός, ξεχωρίζοντας σε σημαντικούς ρόλους, σε περισσότερες από 100 παραγωγές του αρχαίου ελληνικού θεάτρου και του σύγχρονου ρεπερτορίου.

Σταθμό για την καριέρα του και την ιστορία του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου αποτέλεσε η σκηνοθετική του δουλειά στην τραγωδία Επτά επί Θήβας του Αισχύλου που παρουσιάστηκε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Η πλούσια εμπειρία του αλλά και η διαρκής επιθυμία του για μάθηση τον οδηγεί στο Empire College of State University της Νέας Υόρκης, όπου απέκτησε ΒΑ in Theatre Studies και ακολούθως, στο Πανεπιστήμιο του Exeter (MPhil in Performance Practice). Τον Φεβρουάριο του 2007 αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Οργανισμού μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2012. Η δράση του, κατά τη διάρκεια της πενταετούς θητείας του, υπήρξε στοχευμένη και πολυποίκιλη.

Ο ΘΟΚ πραγματοποίησε συνεργασίες με σημαντικούς και αναγνωρισμένους Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες, καθώς και ευρωπαϊκά θεατρικά δίκτυα και επέδειξε ένα ευρύ ρεπερτόριο. Επιπλέον, συνέδραμε αποφασιστικά στις ενέργειες για την απόκτηση ενός ιδιόκτητου και σύγχρονου, κτηριακά, θεάτρου για τον ΘΟΚ, ενώ υποστήριξε σημαντικά τις προσπάθειες για τη δημιουργία Κρατικής Δραματικής Σχολής. Για δύο θητείες υπήρξε εκλελεγμένο Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Συνόδου των Θεάτρων της Ευρώπης (European Theatre Convention) καθώς και διορισμένο Μέλος της Κριτικής Επιτροπής απονομής των Ευρωπαϊκών Βραβείων Θεάτρου (Premio Europa).

Σημαντική υπήρξε και εξακολουθεί να είναι η συνεργασία του, ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και μεταφραστής, με ελεύθερα θέατρα και ανεξάρτητες ομάδες όπως η ΕΘΑΛ, το Θέατρο Ανεμώνα, το Θέατρο Διόνυσος, το Θέατρο Σκάλα και η Alpha Square.

Αδιαμφισβήτητη είναι η συμβολή του στην υποκριτική διδασκαλία, εργάστηκε αρχικά στη Δραματική Σχολή του Σατιρικού Θεάτρου και ακολούθως ανέλαβε από το 2015 τη διεύθυνση του προγράμματος σπουδών Υποκριτικής Τέχνης του Intercollege. Θεατρικός δάσκαλος που καθοδηγεί αναδεικνύει και προωθεί το νέο έμψυχο δυναμικό του τόπου.

Κατά την υπό κρίση περίοδο η δράση του υπήρξε πλούσια. Ξεχώρισε μέσα από δυναμικές και μεστές ερμηνείες αλλά και ευρηματικές σκηνοθεσίες στα έργα Κωδικός Κόκκινο του Άαρον Σόρκιν, παραγωγή της Alpha Square (ως ηθοποιός), Ζητείται Κλόουν ηλικιωμένος του Ματέι Βίζνιεκ, παραγωγή του Θεάτρου Διόνυσος (ως σκηνοθέτης), Bacon/Freud της Ανθής Ζαχαριάδου, παραγωγή της Alpha Square (ως ηθοποιός και συν-σκηνοθέτης), Μπεντ του Μάρτιν Σέρμαν, παραγωγή του Θεάτρου Ανεμώνα (ως σκηνοθέτης) και Κάθε Πέμπτη κύριε Γκρην του Τζεφ Μπάρον, παραγωγή του Θεάτρου Σκάλα (ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και μεταφραστής).

Ο Βαρνάβας Κυριαζής συνεχίζει να εργάζεται συστηματικά και μεθοδικά στο θέατρο, παραμένοντας ένας δραστήριος και ταλαντούχος καλλιτέχνης, ηθοποιός, σκηνοθέτης και μεταφραστής. Με την αδιάκοπη συμβολή του και τη διαρκή διάθεσή του για ανανέωση και πειραματισμό, αποτελεί μια εξέχουσα παρουσία στο θεατρικό τοπίο της Κύπρου. ………………………………………………………………………………………………………

Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας Λυδία Κονιόρδου απηύθυνε χαιρετισμό και απένειμε μαζί με τον Πρόεδρο του Δ.Σ. ΘΟΚ Γιάννη Τουμαζή το Βραβείο Δημιουργού της Χρονιάς στον Ανδρέα Τσέλεπο.

Σκεπτικό Βράβευσης

Ο Ανδρέας Τσέλεπος επιλέγηκε από πέντε σημαντικούς κύπριους σκηνοθέτες, διαφορετικών αισθητικών απόψεων για να ερμηνεύσει πρωταγωνιστικούς ρόλους. Μέσα από το ιδιαίτερο ταλέντο του αλλά και την αφοσίωση και μεθοδικότητά του, υπερασπίστηκε με συνέπεια κάθε σκηνοθετική ανάγνωση, επιτυγχάνοντας ερμηνευτικές προτάσεις που ξεχώρισαν και ανέδειξαν την κάθε παράσταση.

Για το υπό κρίση έτος ξεχώρισε στον ρόλο του δικηγόρου, στο έργο Κωδικός Κόκκινο του Aaron Sorkin, σε σκηνοθεσία Ανδρέα Αραούζου και παραγωγή Alpha Square, μεταδίδοντας ευκρινώς στους θεατές τη σταδιακή πορεία του ήρωα προς την αναζήτηση της αλήθειας και της δικαιοσύνης. Συνταρακτική υπήρξε η τραγι-γκροτέσκα ερμηνεία του στο έργο Πυρκαγιές του Ουαζντί Μουαουάντ σε σκηνοθεσία Πάρι Ερωτοκρίτου για τον ΘΟΚ. Στο έργο Ένας Αριθμός της Κάριλ Τσέρτσιλ, σε σκηνοθεσία Αθηνάς Κάσιου και παραγωγή Open Arts, κατάφερε να αποδώσει πειστικά και με ελάχιστα μέσα και υλικά, επιστρατεύοντας αποκλειστικά τα σωματικά και εκφραστικά του μέσα, τους τρεις διαφορετικούς γιους/κλώνους τους οποίους κλήθηκε να ερμηνεύσει. Στην Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Μαγδαλένας Ζήρα από το Φανταστικό Θέατρο, έπλασε έναν βαθιά ανθρώπινο Αγαμέμνονα, γήινο και κατανοητό, εστιάζοντας πρωτίστως στη διαγραφή της σύγκρουσης του καθήκοντος και συναισθήματος. Τέλος, στο έργο Cock του Μάικ Μπάρτλετ σε σκηνοθεσία Κώστα Σιλβέστρου για τον ΘΟΚ, μελετώντας λεπτομερώς τη μορφή του χαρακτήρα και εμβαθύνοντας στο περιεχόμενό του, έδωσε μια ιδιαίτερη και μοναδική ερμηνεία.

Μέσα από τη δράση του, ιδιαίτερα του τελευταίου έτους, απέδειξε ότι είναι ένας ηθοποιός που τολμά να δοκιμαστεί σε διαφορετικούς και πολύ απαιτητικούς ρόλους, οι οποίοι αναδεικνύονται μέσα από την υψηλού επιπέδου μορφοπλαστική τεχνική, αλλά και την ικανότητα του να διεισδύει με ευστοχία και ακρίβεια στην ψυχοσύνθεση του χαρακτήρα που καλείται να ερμηνεύει. ...............................................................................................................................................

Ο Υπουργός Πολιτισμού και Παιδείας της Κύπρου Κώστας Χαμπιαούρης απένειμε το Βραβείο Νέου Δημιουργού της Χρονιάς στην Έλενα Κοτασβήλι.

Σκεπτικό Βράβευσης

Το βραβείο απονέμεται στην εικαστικό και σκηνογράφο Έλενα Κοτασβήλι για τη σκηνογραφική της δημιουργία στην παράσταση Μινέττι του Τόμας Μπέρνχαρντ, σε σκηνοθεσία Θανάση Γεωργίου, μια παραγωγή από το Θέατρο Δέντρο.

Με τη σύλληψη της πρόσοψης ενός ξενοδοχείου, σε μια ακτή της Οστάνδης, η Έλενα Κοτασβήλι κατάφερε να δημιουργήσει ένα γερά σχεδιασμένο, εύπλαστο, καλαίσθητο και ωραία οριοθετημένο σκηνικό περιβάλλον με ζωγραφικές ποιότητες και λειτουργική αξία. Σε αυτόν τον συνεχώς αναδιαμορφωμένο και σουρεαλιστικό σκηνικό «τόπο» αναδύθηκαν οι εικόνες μνήμης του ηθοποιού Μινέττι και ξεδιπλώθηκε εντυπωσιακά η σκηνική δράση των γεμάτων αίνιγμα μασκοφόρων. Η σκηνογραφία της αποτέλεσε πραγματικά έναν σύμμαχο και συνδημιουργό στη σκηνοθεσία. Το αποτέλεσμα της μοναδικό, καθώς πιστοποίησε στο έπακρο την εικαστική αξία αλλά και τον πρωταγωνιστικό ρόλο της σκηνογραφικής τέχνης στο θέατρο.

Η Έλενα Κοτασβήλι, είτε μέσα από τις ατομικές της δουλειές, είτε μέσα από τις συνεργασίες της με τον εικαστικό - σκηνογράφο Αλέξη Βαγιανό δίνει διαρκώς νέες προτάσεις συμβάλλοντας σημαντικά στην ανανέωση και εξέλιξη της σκηνογραφικής τέχνης στην Κύπρο.

Η Κριτική Επιτροπή των Βραβείων Θεάτρου ΘΟΚ για το έτος 2017

Πρόεδρος Νεόφυτος Ταλιώτης Μέλος ΔΣ ΘΟΚ

Μέλη Ανθή Αντωνιάδου Ηθοποιός, Αρχαιολόγος Κυριακή Αργυρού Θεατρολόγος Νόνα Μολέσκη Κριτικός Θεάτρου Δρ Μαρία Χαμάλη-Πατέρα Θεατρολόγος, Κριτικός Θεάτρου, Φιλόλογος

Loader